Orang oetans en tropische storm - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Lisanne & Alex - WaarBenJij.nu Orang oetans en tropische storm - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Lisanne & Alex - WaarBenJij.nu

Orang oetans en tropische storm

Door: Alex en Lisanne

Blijf op de hoogte en volg Lisanne & Alex

24 Mei 2014 | Maleisië, Kuching

Hee hee,

Vanmorgen begon onze dag met een enorme tropische storm. Een grote bui in Nederland valt hier echt bij in het niets. Straten veranderen langzaam aan in rivieren.
We zijn wel vroeg opgestaan, want we hadden de taxi ook al besproken. Na het ontbijt hebben we even geïnformeerd naar het weer de komende 2 uur en het zag er niet naar uit dat het dan al droog zou worden. We hebben de taxi vriendelijk bedankt en zijn terug gegaan naar onze kamer. Nu maar hopen dat we later die middag wel naar de orang oetangs kunnen gaan.
Rond 11 uur is het eindelijk droog en vertrekken wij naar het centrum van Kuching. Even geslenterd door de straten en een andere (enorm grote) shopping mall bezocht. Daarna terug naar het hotel om een taxi te nemen naar Semenggoh wildlife centre. In deze opvang leven de apen semi-wild wat betekend dat de apen door de opvang worden gemonitord. 2 keer per dag worden de apen hier gevoerd en dat is het moment dat de toeristen kunnen komen kijken. Gelukkig is het 's middags droog, want bij regen is er maar een kleine kans dat de apen zich laten zien. Bij aankomst is de voedertijd net begonnen en is de eerste orang oetang al in zicht. Niet veel later verschijnt een 2e enorme grote orang oetang. Dit blijkt het "stamhoofd" te zijn. Wanneer hij zichzelf een goede plek op het platform met bananen heeft gegeven, komen er niet veel later nog meer apen. Nadat de grote groepen toeristen zijn vertrokken blijven wij nog even kijken naar de apen die er nog aan het eten zijn. Volgens de lonely planet komen er vaak nog meer apen tevoorschijn, wanneer het niet meer zo druk is. En inderdaad niet veel later komen er nog meer aan geslingerd.
In totaal hebben we 11 orang oetangs gezien. Echt enorm gaaf om deze enorme beesten van zo dichtbij te kunnen bewonderen.

's avonds bezoeken we wederom de stad. Lekker gegeten in een klein restaurantje en daarna de avondmarkt over gelopen. Gezellig met alle lichtjes, maar wel veel minder leuk als dat we ons hadden voorgesteld. Er werd alleen maar rommel verkocht (denk aan lichtgevende rommel en andere nutteloze meuk). We zijn daarna dan ook vrij snel weer terug gelopen naar het hotel.

Morgen vertrekken we naar Bako National Park.We gaan hier overnachten en zullen de komende 2 dagen verschillende trekkingen doen door het park. Hopelijk gaan we ook daar weer veel mooie dingen zien. Ook hopen we dat het weer een beetje mee zit en we niet 2 dagen door de stromende regen lopen..... We zullen zien!

liefs, van ons

• 25 Mei 2014 - 00:38

Marsha:

Meneer en mevrouw van Bruggen,

Zo te lezen vermaken jullie je erg goed! Maar begrijpen doe ik t niet! Bij kleine vleermuizen weet je niet hoe snel je moet vertrekken! Maar bij enorme oeran oetangs, ach daar ga je wachten totdat er nog meer komen! Ik vind t vreemd;)!

Veel plezier in de jungle! Lies, daar zijn vast ook kleine beestjes! Leg je broodkruimels neer om de uitgang terug te kunnen vinden?

Liefs mars