Bali -> Ubud: Tempels, rijstvelden en scootertocht - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Lisanne & Alex - WaarBenJij.nu Bali -> Ubud: Tempels, rijstvelden en scootertocht - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Lisanne & Alex - WaarBenJij.nu

Bali -> Ubud: Tempels, rijstvelden en scootertocht

Door: Alex en Lisanne

Blijf op de hoogte en volg Lisanne & Alex

02 Juni 2014 | Indonesië, Ubud

Hee Allemaal,

Tadaa... daar zijn we dan weer. Dit keer vanuit Indonesie -> Bali. We dachten als we daar nu toch zo dichtbij zijn, waarom nemen we dan niet gelijk even een kijkje in dit fantastische land. De tickets waren dankzij Air Asia ook niet zo duur en ja hoor.... daar gingen we dan.

Op 31 mei zijn we in de avond vanuit kuala lumpur naar Denpasar gevlogen. Een korte vlucht van iets minder dan drie uurtjes was prima te doen. Daar aangekomen ons visa gehaald en met de taxi ons naar Ubud laten brengen. Ubud is een plaatsje wat meer in het binnenland van Bali. Je kunt hier de tempels, rijstvelden en veel meer in de directe omgeving bekijken.
We hebben voor onze nachten in Ubud een kamer geboekt bij Ketut's place. Echt een geweldig locatie om te verblijven, bij ontzettend gastvrije mensen. Voor iedereen die nog naar Ubud gaat is dit zeker een aanrader.
Het hele complex is gebouwd in typisch Balinese stijl en alles is er goed geregeld.
Echter toen we 's avonds laat aankwamen in Ubud, was het toch wel even schrikken. Ik (Lisanne) had al wel gelezen dat er zwerfhonden zouden zijn, maar je verwacht niet dat je ook in je hotel hiermee geconfronteerd wordt. Snel vertrokken naar de kamer en tja... dan maar hopen dat het overdag allemaal wel mee valt. Die nacht leek het qua geluid meer of we in het hondenhotel verbleven. Overal geblaf en gejank om je heen. 's morgens was het echter rustiger op straat en waren de meeste honden foetsie.
We hebben voor die dag een scooter gehuurd en zijn gaan rond touren door de omgeving van Ubud. We hebben de rijstvelden gezien en daar op een super gaaf plekje kunnen lunchen. Daarna zijn we verder gereden op zoek naar de holy spring tempel. Echter kunnen wij blijkbaar niet goed zoeken, want helaas deze tempel niet gevonden en ineens waren we alweer terug in Ubud. Terug gereden naar het hotel en daar even gerelaxt. Niet veel later weer terug op de scooter en op zoek naar de Goa Gajah. Dit is een olifanten cave. Dit keer een kaart van het eiland en de stad gekocht en ons precies laten vertellen hoe we er moesten komen. Zowaar deze keer de juiste weg gevonden en niet veel later waren we er. Op het moment dat je af stapt van de brommer vliegen er onmiddellijk 3 opdringerige verkopers op ons af om ons een sarong aan te smeren. Hier hebben wij echt geen zin in en besluiten verder te lopen, met de vrouwen nog steeds op onze hielen. We hebben al snel door dat we toch echt een sarong moeten dragen voor we de tempel mogen bezoeken en besluiten dan om een sarong te kopen bij een kraampje waar ze niet opdringerig zijn.
De grot is een plek waar de hindoes kunnen komen om hun geloof uit te oefenen. Eenmaal in de grot was het veel minder groot als dat we gedacht hadden en was het na 2 paden alweer klaar. De grot zag er van buiten wel echt heel mooi uit.
Daarna zijn we lekker terug gereden naar het hotel om even een duik te nemen in het zwembad. Heerlijk om na 2 weken daar eens in te kunnen duiken.
's avonds hebben we een uitgebreid diner gehad, waarbij er 12 verschillende Indonesische gerechten klaar gemaakt waren. Ik kan dan ook niet anders zeggen als dat we super lekker gegeten hebben.
Daarna zijn we naar een dansvoorstelling geweest (waar ook de eigenaar van ons hotel aan mee deed). Het leek een beetje op amateur dansen, maar het was evengoed grappig om te zien. Vooral om te zien hoe serieus hun het nemen en er helemaal voor gaan tijdens de show.

De dag erna hebben we de scooter maar nog een dagje gehuurd om wederom op zoek te gaan naar de holy spring tempel. Dit keer de route op de kaart, dus dan kan er niet veel mis gaan. Na ongeveer 45 minuten rijden komen we weer bij dezelfde rijstvelden en restaurants uit en kregen we door dat we gister toch echt wel op de goede weg waren. Hier weer lekker gegeten en daarna door op de scooter. Na ongeveer 1.5 uur rijden (dus 45 minuten na de lunch) komen we er achter dat de benzine meter wel heel vlug naar beneden gaat en we ineens al bijna in het rood rijden. Aan locals gevraagd waar we een benzinepomp kunnen vinden, maar kregen hierop erg wisselende reacties. "back to Ubud" "Drive straight for 10 minutes" "I don't speak English" of ze wijzen gewoon maar een kant op. We vertrouwde er niet echt op dat we een benzinepomp tegen zouden komen en zagen het ook niet zitten om hier stil te komen staan. Op goed geluk zijn we omgedraaid en terug gereden naar Ubud. Dit keer de berg af en daardoor benzine kunnen sparen. Met nog een heel klein beetje in de tank kwamen we aan bij de pomp. Dit keer via de andere weg naar de tempel gereden en deze zowaar gevonden. Deze tempel was een groot complex. Het bestond uit de werkelijke tempel en een bad met heilig water. Veel mensen stonden hier dan ook in en dompelde zich onder in het water.
Bij terugkomst in het hotel hebben we ons laten verwennen met een massage. Even een uurtje ontspannen en genieten van gefriemel aan je lijf. Daarna gegeten in het hotel (wederom erg lekker) en door naar de winkeltjes. Overdag veel moois langs de kant van de weg gezien. Ubud staat bekend om zijn kunstenaars en we hoopte dan ook iets moois voor thuis te kunnen scoren. Echter waren de meeste winkels al dicht en moesten we het doen met de echte toeristenwinkels. Alex zag al snel een winkel waar ze handgemaakte trommels verkochten en was meteen verkocht. Hij heeft samen met de vrouw in de winkel muziek staan maken en was meteen verkocht. Het liefst kocht hij de aller grootste trommel, maar na goed nadenken werd dit in de koffer toch wel erg lastig. Uiteindelijk wel met een kleiner exemplaar de winkel verlaten. 's avonds heerlijk cocktails gedronken op het terras en daarna naar bed.

Morgen vertrekken we met de boot naar de Gili Islands. Eindelijk op naar het strand!

dikke Kus

• 04 Juni 2014 - 20:23

Marsha:

Heej meneer en mevrouw Van Bruggen,

Wat een verassing was dat om te horen dat jullie naar Bali verhuisd zijn. Ik dacht eerst nog; huh, dat is toch helemaal geen Maleisie? M'n topografie is gelukkig nog niet zo heel slecht.

Zo te lezen genieten jullie daar ook met volle teugen. Nog een weekje en dan zit het er al weer op toch?

Geniet de laatste week maar lekker op het strand;)! Beetje gekleurd terug is natuurlijk ook wel leuk!!

Ben benieuwd naar jullie volgende avonturen!!

Liefs Mars