Pannenkoekendag - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Lisanne & Alex - WaarBenJij.nu Pannenkoekendag - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Lisanne & Alex - WaarBenJij.nu

Pannenkoekendag

Door: Alex en Lisanne

Blijf op de hoogte en volg Lisanne & Alex

11 Juni 2013 | Kenia, Nyeri

Hee allemaal,

Hierbij nog een verhaal van de dag voor onze safari.

Vanmorgen hebben we een keertje uitgeslapen. En zijn om 8 uur opgestaan. Heerlijk rustig ontbeten en daarna de melk en eieren nog gaan halen voor de pannenkoeken. Tot 1 uur gespeeld met de kleine kinderen die vrij waren. Er is een verbouwing op hun school waardoor ze vandaag niet konden komen. Daarna begonnen met het maken van het beslag en daarna met het bakken van de pannenkoeken. Om een beeld te geven van hoeveel beslag we hadden zullen we de ingrediënten even noemen. 15 l melk, 60 eieren, 10 kg bloem. En voor over de pannenkoek 1 fles stroop en 4 kg suiker.
We zijn om 1 uur dus begonnen met het bakken en hebben ruim 6 uur in de keuken gestaan. Ze hebben hier een gasfornuis die eigenlijk alleen gebruikt wordt voor de kleine pannen die niet op de buitenkeuken passen. Met drie pannen tegelijk gebakken. Het duurde wel erg lang, maar met een muziekje op de achtergrond ging de tijd nog best wel snel. Uiteindelijk ook nog een kookstel op kolen er bij aangezet om op tijd klaar te kunnen zijn. Ook dit doen ze hier gewoon binnen in de keuken. Ik kan me niemand bedenken die in Nederland vuur gaat maken in de keuken.
De kinderen hebben zitten smullen van de pannenkoeken. Ieder eet hier gewoon 5 pannenkoeken weg. Uiteindelijk hebben we ruim 250 pannenkoeken staan bakken, maar de kinderen er zo van zien genieten is dat zeker waard.

Vandaag heeft 1 van de oudere kinderen gestolen bij Baboe (opa). Opa had hem betrapt en kwam naar Upendo om de huismoeders het te vertellen en om te zetten dat hij hem ging straffen. Wij konden aan de sfeer al merken dat er iets aan de hand was ook al verstaan we de taal niet. Uiteindelijk kwam de jongen huilend terug naar Upendo, want ook hij moest zelf vertellen wat hij had gedaan om daarna terug te gaan voor zijn laatste pak slaag. Voor ons weer een cultuur shock. In Nederland lossen we dit soort dingen op een andere manier op. Later op de avond vertelde hij zelf eerlijk aan ons wat er wat gebeurd. We hebben met de huismoeders gesproken hoe wij dit ervaren en hoe wij in Nederland straf krijgen. Voor ons heel moeilijk om te zien dat het hier zo gaat. Vooral omdat we er niets mee kunnen.

Liefs, Alex en Lisanne

• 11 Juni 2013 - 10:50

Frank:

Ik krijg honger als ik het zie lekker pannenkoeken ik wacht dat jullie thuis zijn ten slotte hebben jullie ervaring met het bakken ik hoef er alleen niet zoveel . Maar wel leuk om voor al die kinderen en volwassenen iets tastbaars klaar te maken wat ze ook nog lekker vinden dubbel genieten .echt een verslag met een luchtje TOP !!!!!!!!!!!!!!!!

• 11 Juni 2013 - 13:23

Siobhan:

Zo ik zie de spierballen al groeien Lisan ;) 250 stuks jemiG!!!!!!!