De rattenvanger van Nyeri - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Lisanne & Alex - WaarBenJij.nu De rattenvanger van Nyeri - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Lisanne & Alex - WaarBenJij.nu

De rattenvanger van Nyeri

Door: Alex en Lisanne

Blijf op de hoogte en volg Lisanne & Alex

13 Juni 2013 | Kenia, Nyeri

Op dit moment zijn wij bezig met een nieuwe missie: vang de rat. Er zit bij ons in de slaapkamer een rat. Vannacht zijn we beide meerdere keren wakker geworden van vreemde geluiden en Alex is nog op jacht geweest. Maar tot nu toe zonder resultaat. Wel hebben we al meerdere keren keuteltjes gevonden, maar de ratten nog niet in levende lijven gezien. We hebben er nu net een rattenval neer gelegd, dus hopelijk is het beest voor de nacht gevangen.

Gisteren hebben we geholpen op de Nursery School. Alex heeft weer een mooie a3 poster gemaakt die de lerares gebruikt om de kinderen woorden te leren. Er ligt er nog 1 op Alex te wachten die hij een volgende keer kan maken als hij er is.
Verder gezongen met de kinderen en spelletjes gespeeld. Helaas vrij weinig gezien van hoe de kinderen les krijgen, want de juf vond het veel te leuk dat wij er waren. Buiten gespeeld met de kinderen tijdens hun pauze. Ze hebben een simpele schommel en spelen dus echt nog met autobanden hier. We hebben een 5 meter lang springtouw aan de juf gegeven, zodat zij deze kan gebruiken in haar lessen en pauzes. De juf was zelf ook weer even jong en vond het heerlijk om te springen. Voor ons grappig om te zien.

Na de break terug gegaan naar het weeshuis om brood met gebakken eieren te maken voor de huismoeders. Voor hun is dit echt luxe, terwijl het voor ons super goedkoop is. ’s Middags in de tuin gespeeld met de kinderen van de Primary school. Zij waren vandaag vrij in verband met een verbouwing op school. Vooral het spelletje freeze vinden ze erg leuk. Beetje gek doen en stil staan wanneer we freeze roepen.

Gisteren ook weer lang met de huismoeders gesproken over hoe het hier in Kenia allemaal gaat. Dit keer hoorde we het echte verhaal over de jongen die gestolen had. Hij blijkt tegen ons gelogen te hebben en durfde waarschijnlijk het echte verhaal niet te vertellen. Hij was zijn uniform aan het wassen buiten en daarna heeft hij de vloer netjes gedweild. Opa zag dit en werd boos, omdat hij de vloer aan het schoon maken was in plaats van zijn konijnenhok. Deze jongen helpt elke dag met het verzorgen van de dieren bij Baboe. We hoorde van de huismoeders dat Baboe zich graag bemoeid met het opvoeden van de kinderen en geen genoegen neemt met de ‘straffen’ die de huismoeders de kinderen geven. De jongen kwam huilend binnen bij de huismoeders tijdens het koken, was dus omdat hij ten onrechte gestraft werd en dit niet eerlijk vond. Wel lastig om dit allemaal zo mee te maken.

’s avonds kwam het houtvuur aan. We hebben dit gekocht om weer te kunnen kopen, maar hadden niet verwacht dat er zoveel binnen zou komen. Dit is waarschijnlijk genoeg om 3 maanden van te kunnen koken.
’s avonds de kleine kids naar bed gebracht met hugs and kisses. De kinderen genieten hier zichtbaar van, want dat is iets wat hier niet dagelijks gebeurd. Daarna nog huiswerk gemaakt met de oudere kinderen.

Vandaag hebben we de 3 overgebleven voedselpakketten weg gebracht. Werderom weer de sloppen in geweest dus. Het eerste pakket hebben we afgegeven bij een gezin waar 2 zussen wonen. Zij hebben samen 5 kinderen en leven in een super klein huisje. Één van de kinderen is verstandelijk beperkt en zwaar autistisch. Toen we het pakket afgaven hebben we dit meisje niet gezien, maar later vertelde Jackson dat het meisje verstopt zat achter een deur en dat we haar wel konden komen kijken. Hij heeft uitgelegd aan de vrouw dat Lisanne met deze kinderen werkt en vooral heel nieuwsgierig is. De vrouw vertelde ons later dat het meisje zelf graag binnen in het donker zit. Er kan iets van waarheid in zitten, maar het was toch wel bizar om dit zo te zien.
Daarna naar een 2e gezin gereden waar we vorige keer ook langs zijn geweest. Dit keer was één van de zussen met haar kindje wel thuis. De andere zus was in het ziekenhuis, omdat haar kind ziek was. Zij was daar al voor een paar dagen. De vrouw vertelde ons dat zij om de beurt werken en de andere dan op de kinderen past, zodat zij geld hebben om eten te kopen. Nu haar zus in het ziekenhuis is en zij niet weg kan bij haar kind was er geen geld voor eten. Zij had zojuist voor lunch alleen een kopje thee gedronken, omdat dat alles was wat zij nog had. Ons pakket komt dan dus ook erg goed terecht.
Het derde pakket brengen we vanavond naar een zieke oude vrouw die achter het weeshuis woont. De kinderen gaan hier soms heen om haar te helpen met het huishouden etc.

We zijn naar Nyeri town geweest om eten te halen en alvast de spullen voor komend weekend. Vrijdag gaan we patat bakken voor de kinderen dus dat zal wel weer een lange dag in de “keuken” zijn. Zaterdag gaan we naar Nyeri hill om daar te spelen met de kinderen. We hebben lekkers voor de lunch gehaald, zodat we daar kunnen spelen en picknicken. Zondag willen we een groepje kinderen mee nemen naar Aberdare Country club. We kunnen hier een wandeling maken waarbij er enkele wilde dieren te zien zijn. Na het boodschappen doen hebben we Jackson mee genomen voor lunch. Er zit in de stad een hotel “White Rhino” waar je in het restaurant westerse maaltijden kunt krijgen. Wij hebben genoten van een pizza en hij van een stuk kip. Jackson vertelde ons dat hij nog nooit pizza had gegeten en na een hap van ons liet hij het daar ook bij. Voor hem was het eten daar enorme luxe, terwijl een goede pizza maar 4 euro kost.

Voor de rest van vandaag niet veel plannen. Vanavond weer helpen met huiswerk en er een gezellige avond van maken.

Dikke kus

• 13 Juni 2013 - 16:03

Vera:

Wouw wouw wouw wat een verhalen weer haha wat een indrukken veel dringt misschien pas dood wanneer jullie weer thuis zijn :-)

Het was fijn om jullie gisteren ff te spreken! Ik ben ook benieuwd hoe het gaat zijn wanneer de mannen komen met het gereedschap! Kijk weer uit naar jullie volgende verhaal :-) xxx

• 13 Juni 2013 - 16:04

Vera:

Dood is door haha lang leven typefouten

JAMBO
    gisteren gehoord van je moeder dat jullie er goed uit zien en het best naar jullie zin hebben!
    Gelukkig maar. Die Baboe is een lekkere poe poe. sneu voor die jongen. Wat een andere wereld wel leuk om op de school bezig te zijn, en blij met een springtouw, helemaal top!!!!
    En dan nog die rat brrrrrrr hopelijk hebben jullie hem snel te pakken. Heel leuk om je belevenissen weer te hebben gelezen en op naar het volgende.

• 13 Juni 2013 - 19:09

Elly:

drie keer het zelfde is wel een beetje veel, ik had geloof ik niet zoveel geduld
    xxx

• 13 Juni 2013 - 20:16

Frank:

Nou ja zeg hebben jullie een huis dier heeft hij of zij al een naam en ga je hem of haar ook kunstjes leren .
    Ze schijnen ook wel lekker te wezen maar ik zou het niet proberen .Een ding is zeker waar raten zijn geen muizen .Ik hoop dat jullie hem snel kunnen verjagen want ik kan me voor stellen dat je toch niet zo lekker slaapt met dat bezoek op de slaap kamer succes en ik heb weer genoten van jullie verhaal welterusten
    groeten papa en mama van Bruggen

• 13 Juni 2013 - 21:18

Johan En Sonja:

Ha lieve Lisanne en Alex,
    Wij zijn net terug van vakantie en dan nu heerlijk jullie reisverslag lezen. In één woord: GEWELDIG!
    Wat een belevenissen, wat een andere wereld.
    Jullie stralende gezichten op de foto's laat wel zien dat jullie enorm genieten. En wij genieten mee.
    Wat super gaaf dat jullie op safari zijn geweest, Die indrukken nemen ze jjllie nooit meer af.

Alleen het verhaal van de rat: gatver...

Groetjes,
    Johan en Sonja

• 14 Juni 2013 - 20:21

Jurgen:

hey Lisanne en Alex,

ik had eens even gekeken hoever jullie nu weg zijn van thuis, 6862,36 kilometer. dat is een best klote eind XD.
    Goed dat jullie al die mensen helpen!!

groetjes, Jan, Gery, Maarten en ruben

Ga vooral zo door, jullie mogen trots zijn op jezelf, laters, Jurgen

• 22 Juni 2013 - 18:40

Gerard En Sylvia:

hoi

We waren bij oma en opa en die hadden op deze side van jullie gekeken en dat vonden ze heel leuk en ellie zei op welke side we moesten kijken .
    Nou dat dus gedaan te hebben en een hele middag alles door te hebben gelezen vinden wij het heel knap van jullie wat jullie daar allemaal doen ,dus ook slapen met een rat (een van ons tweeen was die ruimte dus nooit meer ingegaan)
    Geniet nog een week en als jullie terug zijn en uitgerust komen we langs
    Veel plezier nog

groetjes