Sawaddie!!! (Hallo!) - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Lisanne & Alex - WaarBenJij.nu Sawaddie!!! (Hallo!) - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Lisanne & Alex - WaarBenJij.nu

Sawaddie!!! (Hallo!)

Door: Alex en Lisanne

Blijf op de hoogte en volg Lisanne & Alex

04 April 2011 | Thailand, Bangkok

Lieve allemaal!

Hier weer een bericht van ons uit Bangkok. Het zijn de verhalen uit ons reisdagboek van gister en vandaag!!

Dag 3 Bangkok
Heerlijk vanmorgen ging om kwart over 6 de wake-up call. Een foutje van de receptie, want we mochten uitslapen tot half 8. Nadat we ons hadden gedoucht en aangekleed zijn we gaan ontbijten in het hotel. Ze hadden lekkere toast met jam wat er bij ons beide wel goed in ging.
Om half 9 stonden we weer gereed in de lobby. Vandaag een druk en vol programma voor de boeg.

Aller eerst zijn we met de bus naar Wat Pho gegaan. Dit is de oudste tempel van de stad met een gigantische liggende Boeddha van maar liefst 47 meter. Deze Boeddha was echt zo ontzettend groot. We hebben onze ogen uit gekeken. Na de vele foto’s zijn we verder het complex op gelopen. Er waren allerlei soorten gebouwen te zien die veelal waren gemaakt in de Thaise stijl. Deze stijl bestaat veel uit een soort bloemen. Erg mooi om te zien. Ook stonden er op het terrein 4 torens. Deze torens waren voor de eerste 4 koningen, ook wel Rama’s genoemd. Elk van deze vier koningen had zijn eigen tempel waarin zijn as zou worden bewaard als de koning was overleden. Iedere toren was in een eigen kleur en stijl gemaakt die paste bij de koning.
Boeddha’s hebben we hier ook veel gezien. Van groot tot heel klein, maar wel bijna allemaal in het goud. Dat doen ze hier omdat bladgoud niet verkleurd. Met de tijd gaat de glans er wel vanaf, maar het bladgoud behoud zijn kleur waardoor de beelden er altijd mooi uit blijven zien.
In Thailand zijn er ook 9 Boeddha’s die gekoppeld zijn aan de dagen. Hierbij is het belangrijk om te weten op welke dag je geboren bent. Iedere Boeddha heeft zijn eigen kleur wat staat voor een dag in de week. De woensdag heeft twee kleuren. Één voor als je in de morgen bent geboren en één voor in de middag. De 9e Boeddha is voor de mensen die niet weten op welke dag zij geboren zijn. Helaas hebben wij deze boeddha’s op het enorme complex niet kunnen vinden. We hopen dat we ze nog gaan zien voordat we naar huis gaan, want ze schijnen op meerdere plekken in Thailand te staan.

Na de Wat pho tempel zijn we doorgereden naar het Koninklijk paleis. Dit tempelcomplex is gebouwd in 1782. Toen we aankwamen kregen we een plattegrond en werden we gekeurd op onze kleding. Je moest namelijk echt een lange broek aan en je schouders hebben bedekt met een shirt. Wij kunnen nu vertellen dat dat met 38 graden en vol op zon erg warm is. Gelukkig was al het moois dat we hebben gezien het zeker waard. Dit enorme complex bestond ook weer uit allemaal gebouwen die in verschillende Thaise stijlen waren gebouwd. Verder stonden er veel boeddha’s, Beelden en muurschilderingen.
Op dit complex is ook de Wat Phra Kaew, waarin de Emerald Boeddha is gehuisvest. Dit beeldje van Jade is het allerheiligste Boeddhabeeld van Thailand. Het was dan ook streng verboden om binnen in deze tempel foto’s te maken. Gelukkig kon je van buiten af door de deur heen inzoomen en alsnog een foto maken van dit beeld. Voor deze tempel lagen allemaal lotus bloemen die nog in de knop zaten. Daarbij stond een bak met water ( wij denken een soort heilig water) waarin de bloem werd gedaan en dit water moest je dan op je hoofd kloppen. Ook wij hebben dit maar even gedaan. Hopelijk brengt het ons geluk!
Na het koninklijk paleis zijn we naar een leuk restaurantje gelopen aan de Chao Praya rivier. Hier hebben we weer een buffet lunch gehad. We merken beide al wel dat we met dit warme weer helemaal niet zo honger hebben. Na onze lunch zijn we op een bootje gestapt waarmee we de Klongs in zijn gevaren.

Tijdens deze boottocht zijn we vanaf de grote rivier de kleine zij kanalen in gevaren. Wat ons opviel is het grote contrast hier in de stad. Het ene moment kijk je naar een ontzettend mooi huis aan het water en na vijf minuten rijden zie je alleen nog maar sloppen. Tijdens deze toer zagen we wel meer sloppen dan mooie huizen. Veel sloppen zijn op hoge palen gebouwd en het ziet er allemaal erg armzalig uit. Het lijkt dan ook of dat deze mensen heel arm zijn, maar of dat ook echt zo is weten we niet. In sommige woningen zagen we namelijk wel onwijs grote flat screen televisies hangen of zaten de mensen achter de laptop. De gids vertelde dat de mensen die aan het water wonen alles via het water doen. Zo komt de post en de elektricien via het water. Ook werd ons verteld dat iedere woning een geestenhuisje heeft. Op het moment dat iemand een huis of een stuk grond koopt dan zet men hier in Thailand zo’n huisje op hun grond neer. De gedachte hierachter is dat de geesten die op dit stuk grond wonen zo ook weer een plek krijgen. De Thai geeft het huisje iedere dag eten, bloemen en wat drinken. Hoe beter je voor de geesten zorgt hoe beter je zelf leeft. Bij sommige geestenhuisjes staat er daarnaast nog een klein geestenhuisje. Deze is bedoeld voor de overleden ouders. We hebben ze tijdens de rondrit in verschillende vormen en kleuren gezien.
In het water in de rivier zwemmen ontzettend veel meervallen. We kregen tijdens de trip allemaal brood om in het water te gooien. Er kwamen toen zo ontzettend veel vissen naar toe gezwommen. Het was een erg lekker tripje over het water.

Na de boottocht zijn we nog door China town gelopen. Dit stond echt helemaal vol met allemaal kraampjes. Voornamelijk bestonden deze kraampjes uit etenswaren. Zo hebben we de meest rare dingen gezien, zoals gefrituurde vissendarmen en vogelnestjes. De lucht in dit deel van de stad is echt niet te harde. Al dat eten op straat ruikt echt niet fris. Ook waren er kraampjes waar alles van papier werd verkocht. Je kon het zo gek niet bedenken of het hangt er. Deze papierenspullen doen ze in een grote speciale oven en dit wordt dan op die manier naar hun overleden ouders gebracht. Dit doe je dan om je ouders dit te geven.

In de avond zijn we naar Koh san road gegaan. Dit is het backpackers gedeelte van Bangkok. Het was hier helemaal vol met restaurantjes, kroegjes en allemaal kraampjes met neppe kleding. We hebben dan zelf ook een zonnebril gekocht van Ray ban, slippers van Havianas en Diesel. Allemaal voor heel weinig. Op de straten wordt er in dit gebied ook allemaal massages aangeboden. Lisanne heeft een voetmassage laten doen, waarbij ze werd uitgelachen om haar grote voeten. Alex heeft daar een Dr. Fish behandeling gehad. Ook dit kost hier allemaal erg weinig.

Dag 4 Bangkok
Vandaag nog een dagje in Bangkok. Vanmorgen ging de wake-up call al om 6 uur!! Echt uitslapen zit er dus niet bij. We zijn na het ontbijt naar de fietstocht van Co van Kessel gegaan. We kunnen iedereen die ooit nog in Bangkok komt echt aanraden om dit te gaan doen! We zijn begonnen met fietsen door de binnen straten van Bangkok. Je komt steeds verder in gebieden die je anders nooit zelf zou hebben gezien. Soms leek het net of je in de tuin of het huis van de lokale bevolking fietste. Deze mensen hebben zulke kleine woningen dat het gewoon bij hun huis hoort. Wat erg mooi was om te zien is dat alle mensen die in deze “arme” buurten wonen ontzettend beleefd zijn. Je werd continue begroet. De ene keer door een glimlach, dan een hello of sawaddie of door de Thaise begroeting ( dit houd in dat je je handpalmen tegen elkaar doet ter hoogte van je borst en je knikt).
Vanuit het niets zaten we dan ineens in de jungle. Dit was zo ontzettend mooi. Overal tropische planten en begroeiing. Ook in de jungle stonden huizen van mensen die daar wonen.
Na de jungle kwamen we weer uit in China town. We zijn hier op de fiets, ja echt waar, over de markt gereden. Af en toe was het zo druk dat je niet fietsen kon, maar om het te doen was wel ontzettend gaaf! Het was vandaag zo’n 35 graden en op de fiets is dit wel erg warm. Helemaal droog waren we dan ook niet meer toen we terug kwamen van de tocht!!

De middag stond er niets op het programma en hebben we lekker bij het zwembad op het dak gelegen. Heerlijk even relaxen. Even snel douchen en toen weer naar de Koh San Road gegaan. In onze groep zitten nog 3 meiden van onze leeftijd waar het erg mee klikt. Met z’n vijven zijn we dan op stap gegaan. Lekker een pizza gegeten en wederom wezen shoppen. Want ja ja we hebben echt te weinig kleding mee!!! En nee het is niet zo dat dit een excuus is om te gaan winkelen. Het is namelijk zo dat je met dit weer en de luchtvochtigheid gewoon geen t-shirt aan wil. Ook zweet je elke keer als een otter waardoor je kleding wel meerdere keren per dag wisselt. Gelukkig is het hier allemaal helemaal niet duur. We hebben 1 jurkje, 1 linnen broek, 1 harembroek en 2 hemden gekocht voor in totaal misschien voor 15 euro! Om jullie maar eens even lekker jaloers te maken!!

Nu gaan wij weer slapen, want morgen gaat de wekker om kwart voor 6!

We gaan morgen namelijk door naar Ayutthaya en daarna nog door naar Tak.

Liefs, Alex en Lisanne

• 04 April 2011 - 16:38

Veertje:

hey lieve aal en lies :)

haha wat leuk jullie avonturen te lezen :P
    Ik had jullie gezichten wel willen zien met die mensenmassa op de markt hahaha en daar ook nog eens door heen mogen fietsen :P

Leuk he om zo te kunnen winkelen voor amper wat geld :D

dikke kussen

Vera

• 04 April 2011 - 16:43

wouw trouwens die boeddha :D

hahaha daar kan papa nog wel een puntje aan zuigen :P
    en zo te zien bevallen de rugzakken :) dikke kus

• 04 April 2011 - 16:54

Elly:

Hallo lievers
    Wat een mooi verhaal het lijkt net als of ik mee ben op vakantie alleen heb ik het niet zo warm en heb ik ook niets gekocht!!!!!!!!!!!!
    Jullie zien wel heel veel op een dag en het is denk ik ook wel goed dat jullie het allemaal op schrijven want dat kan je nooit allemaal onthouden gaaf hoor! Je ouwe vriend heeft een centimeter afgeknipt met nu nog 23 streepjes tot dat jullie weer thuis zijn elke ochtend knipt hij er een centimeter af, hoe bedoel je dat zij meeleven Oma vind het alleen maar mooi ik heb de foto's laten zien en jullie zien er nog goed uit. Nu ga ik hooglanderveen bellen want ze zijn nog steeds afgesloten
    Dikke kussen van ons

• 04 April 2011 - 21:04

Marijke:

Wat grappig om te lezen! Koh San Road klinkt idd heel bekend en het eten was er ook lekker goedkoop!

Ik heb vandaag trouwens met de Rabobank gebeld (want ze proberen als ik werk het pasje af te leveren in Harderwijk)... maar goed, wie denk je dat ik aan de lijn kreeg......... idd!

Nou, veel plezier aldaar, ga ik weer dozen inpakken!

• 05 April 2011 - 07:11

Marsha:

Heej zus en zwager...

Jeetje wat een verhalen... Jullie maken op een dag net zoveel mee als ik in een week;)!! Maar wel leuk toch en een mand hou je dat zeker wel vol;)!!

Zijn jullie ook al een beetje verkleurd of valt dat nog wat tegen?? Weten jullie al wat meer over de laatste week in Phuket??

Whahahaha, jij hebt dus grote voeten:P!! Hahahaha... Dat zal wel een leuk gezicht zijn geweest dat al die mensen naar je voeten staan te staren:D...

Nou geniet er nog maar lekker van daar en we wachten weer op het volgende verhaal...

Liefs Mars

• 05 April 2011 - 08:24

(tante)Marijke:

Jaloers!!!!! ( want ik heb het hier zo koud ....)

• 05 April 2011 - 08:56

Claudia:

Hoi Lieverds,
    Wat zien en doen jullie veel zeg!
    Het klinkt allemaal echt super leuk, ik zei toch dat ik jaloers zou worden haha! En het is je gelukt!! Dat shoppen... Die warmte... Doe mij dat ook;)

Geniet ervan en echt leuk dat je elke keer zo uitgebreid verslag doet!

xx

Ps. ik vind het alleen nog steeds niet kunnen dat je niet aanwezig bent op me B-day... Maar ik vier het waarsch. in Mei dus dan kun je het goedmaken (A)

• 05 April 2011 - 13:40

Agnes:

He wat is dat nu pizza eten!!!!
    Hebben jullie de kokos soep al geprobeerd?echt lekker hoor!En gefrituurde rupsen op de markt ! nee hoor grapje zien er wel lekker uit maar niet geprobeerd ! Erg leuk julllie verslag!!!! ik geniet er van en jullie zeker.xxxx

• 05 April 2011 - 16:29

Arjan:

Hoi Lisanne (en Alex off course), Net jullie site uitgeplozen en zag dat je jarig bent; van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!! Jullie site ziet er echt supergaaf uit en ik ben blij dat jullie het erg naar jullie zin hebben. By the way: respect voor fietsen bij die temperatuur en die luchtvochtigheid!
    Veel plezier in the Far East en ik ga jullie blijven volgen op de site.
    Groetjes van iemand die, net als jullie, warmere oorden prefereert boven het koude Nederland!!!

• 05 April 2011 - 16:55

Elly En Franklin:

Lieve Lisanne
    Franklin vind het niet leuk dat je op vakantie bent, hij wil graag met je mee!naar Engeland want Thailand is ver weg.Gefeliciteerd met je verjaardag. Je krijgt misschien wel bonbons
    een dikke kus van Frankolin

Kim

• 05 April 2011 - 19:37

Jeroen & Sandra:

Hi Lisanne en Alex!

Allereerst: Lisanne, gefeliciteerd met je verjaardag!

Wat hebben jullie al veel gezien in die paar dagen! Jullie hebben vast het gevoel al heel lang weg te zijn!
    En het begint allemaal pas net. Geniet van al het moois wat nog komen gaat.

Groetjes

Jeroen en Sandra

• 05 April 2011 - 20:01

Anita En Frank:

Sawaddie ik denk jullie zijn nu gewend om zo begroet te worden dus doen wij dat ook maar.He lieve Lisanne van harte gefeliciteerd ik hoop dat je mooie zweterige dag hebt en dat jullie samen weer veel mogen zien en beleven. jullie verhaal vind hier gretig aftrek voor opa biere printen we hem uit en als we naar oma gaan zullen we dat ook doen. wat betreft de boedha als hij te groot is om mee te nemen moet je hem maar laten staan maar wat geweldig om dat allemaal te mogen zien. Ik hoop dat je om twaalf uur lokale tijd een paar berichtjes hebt ontvangen voor je verjaardag je zus carmen heeft dat even leuk geregeld hahahaha. nou tot de volgende ronde .XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

• 06 April 2011 - 04:30

(tante')Marijke:

Lisanne , GEFELICITEERD !!!!!!
    Een verjaardag om nooit te vergeten !

Suk San Wan Keut! xx

• 06 April 2011 - 07:18

Veertje:

hey lieve meis en natuurlijk mijn lieve broer,

Gefeliciteerd met je verjaardag! vandaag zullen jullie wel weer de mooiste avonturen beleven :D geniet er van met zn tweetjes!

kuskus

• 06 April 2011 - 09:15

Lisanne & Alex :

Bedankt voor alle felicitaties!!! We hebben het hier super