The wonders of wildlife in Masai Mara - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Lisanne & Alex - WaarBenJij.nu The wonders of wildlife in Masai Mara - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Lisanne & Alex - WaarBenJij.nu

The wonders of wildlife in Masai Mara

Door: Alex en Lisanne

Blijf op de hoogte en volg Lisanne & Alex

11 Juni 2013 | Kenia, Nyeri

Dit weekend is het dan eindelijk zo ver -> Safari.
Zaterdag ochtend om 4.30 opgestaan om te vertrekken naar Nairobi. Daar aangekomen bleek het allemaal gigantisch uit te lopen. De chauffeur was een meisje ophalen, maar stond bij een verkeerd weeshuis en moest dus nog ergens anders heen. En dan weer terug naar Nairobi om de rest van de groep op te halen. Uiteindelijk zijn wij in een koffiehuis afgezet waar we hebben kunnen wachten met een lekkere bak koffie en thee. Al snel hoorde we dat het nog wel 2 uur kon gaan duren en hebben we toen ook nog maar een 2e ontbijtje genomen. Je kon hier westers eten bestellen en al snel genoten we van een salade en boerenomelet. Heerlijk om even iets anders te eten.

Uiteindelijk werden we om 10 uur opgehaald en konden we vertrekken naar de Masai Mara. Onze groep bestond uit Marta (spaanse) en Paulien (NL). We hadden Stanley als chauffeur en gids en Joshua als kok. Ook Esther (werkt voor Stanley als soort van secretaresse) ging mee om weer eens rond te kijken. Een super gezellige groep. Halverwege zijn we gestopt bij de Great Rift valley waar we een super gaaf uitzicht hadden. Geluncht in Narok en daarna over een super lange hobbelweg verder gereden naar ons tentenkamp. Daar aangekomen was het luxer dan we hadden verwacht. Het waren tenten onder een dak en we hadden een bed, douche en wc.

We zijn na aankomst gelijk gestart met onze eerste game drive. Al snel zagen we giraffe, olifanten, zebra’s, gnoe’s, Thomson gazelle en buffels. Heel bijzonder om al die wilde beesten van zo dichtbij te kunnen zien. Uiteindelijk zagen we een luipaard in een bosje zitten. Super gaaf om te zien, maar voor we er foto’s van konden maken moest Stanley heel snel weg rijden. Er waren Rangers op komst en het is niet toegestaan om off road te rijden.
Om half 8 terug op het kamp en konden we gaan dineren. We hadden een privé kok mee en aten met z’n zessen in een buitenterras. Heerlijke soep, aardappels, erwten, vis en salade. Als toetje verschillende soorten fruit dus we hebben ons goed vol gegeten.

De volgende dag om 7 uur ontbijten. Ook nu ons weer aardig vol gestopt. Heerlijke pannenkoeken, gebakken ei, worstjes en brood. Om 8 uur het park in voor onze full day game drive. Aan het begin veel dieren gezien die we dag ervoor ook al hadden gespot. Toch blijft het super gaaf om de dieren te spotten.
Na een klein half uurtje rijden kwamen we vast te zitten in een zandbank. Stanley probeerde om de auto op verschillende manieren er uit te krijgen, maar helaas zonder succes. Uiteindelijk allemaal uitgestapt om te helpen duwen. Ook dit wilde nog niet lukken. Stanley had via de radio om hulp gevraagd bij zijn collega’s, maar er kwam geen enkele bus om ons te helpen. Wat eigenlijk best wel raar is. Toch allemaal de auto maar weer uit om te gaan duwen, want ondertussen stonden we al voor een half uur vast. Heel gek dat je daar midden in een wild park staat en je helemaal niet angstig bent. Ondertussen liep er wel een buffel die steeds dichterbij kwam. Uiteindelijk moesten we het busje weer in toen de buffel op maar 10 meter van ons stond. Toch wel zo veilig. Gelukkig vond de buffel ons niet zo interessant en rende hij weer weg, waardoor wij weer konden gaan duwen. Gelukkig hadden we dit keer wel succes en waren we na 45 -60 minuten eindelijk weer in staat om verder te rijden.

Al snel kwamen we een Jachtluipaard tegen die net zijn prooi aan het eten was. We stonden echt op maar 5 meter van hem af en konden hem horen eten. Super veel gave foto’s gemaakt en door gereden op zoek naar een volgend dier. Redelijk snel kwamen we bij een rots vol leeuwen aan. Wel was dit nog redelijk ver van ons vandaan. Nog geen 5 minuten verder rijden kwamen we een nieuwe groep leeuwen tegen. Deze lagen op 2 meter van ons vandaan te slapen. Één mannetje en 2 vrouwtjes en in de bosjes lagen er 2 kleine welpjes. Grappig dat die leeuwen er zo aaibaar uitzien, terwijl ze super gevaarlijk zijn. Uiteindelijk werd papa leeuw wakker en heeft ons super mooie beelden bezorgd.
In de ochtend ook super veel vogels gezien in het park. Een Banded snake eagle, aasgieren, Afrikaanse Maraboe, arend, struisvogels, helmparelhoen, Lilac breasted roller en kraanvogels.
Doorgereden naar de plek waar we gingen lunchen. Net voor de lunch staat er een olifant voor de auto. Hij kwam steeds dichter naar ons toe lopen. Wat zijn die beesten groot.

Daarna aangekomen bij de lunchplek. We hebben hier gepicknickt en ieder had zijn eigen lunchbox. Wel liepen hier wilde apen en moest je uitkijken dat je lunch niet gejat werd. Uiteindelijk heeft de aap een banaan van Paulien weten te jatten en stukjes brood van Esther.
Na de lunch een kleine wandeling gemaakt waarbij we nijlpaarden en krokodillen hebben gezien. Ook hebben we de plek gezien waar de gnoe’s hun oversteek maken van Tanzania naar Kenia volgende maand.
Terug gereden om weer nieuwe dieren te gaan spotten en met name opzoek naar de neushoorn. Dit is de enige van de big 5 die we nog niet hadden gespot. Uiteindelijk begon het hard te regenen op de terug weg en zijn we langzaam terug gereden naar de uitgang met een mooie zonsondergang.

Vandaag toch best nog wel veel dieren kunnen zien: Kolonistenagame, witstraart mangoest, groene meerkat, verschillende apen, pumba’s, elendantilope, impala, blauwe duiker, thomsongazelle en grantgazelle.
Terug bij het kamp snel douchen en weer dineren. Dit keer Chapati, groenten, rijst, soep, salade en
Onze eetplek is niet gemaakt voor de wat grotere mensen. Alex heeft hier nu al 2 keer goed zijn hoofd gestoten. De eerste keer een bult bovenop en de 2e keer een schram op zijn voorhoofd. De Kenianen vonden het in ieder geval grappig om te zien. Op tijd naar bed,want de derde dag is een ochtend game drive.

Wat echt super gaaf was om ’s nachts de hyena’s te horen lachen. ’s Morgens om 6 uur het park weer in . Dit keer was het echt nog pikke donker en zag je de dieren langzaam aan ontwaken. Al snel kwamen we de hyena’s dan ook tegen. Vandaag was ons doel het vinden van de neushoorn. Onderweg kwamen we een leeuwin met 4 welpen voor ons op de weg tegen. Wat een super gaaf gezicht om hun actief te zien. Samen spelen en stoeien. De ochtend game drive duurde helaas maar 2 uurtjes en we hebben de neushoorn niet kunnen vinden. Wel nog jakhalzen gezien en de dieren van de dagen ervoor. Bij terug komst op het park weer een ontbijtje. Dit keer met pannenkoeken, samosa’s, ei en brood. Even een voorraad gelegd, want zo lekker zullen we de komende weken niet eten.
Na het ontbijt naar een Masai dorp gereden om te zien hoe de mensen daar leven. Het was er echt ontzettend vies, want overal ligt poep van de koeien en geiten. De kinderen lopen echt met hun gezicht vol vliegen. Ze hebben ons de mannendans laten zien die ze gebruiken voor welkom en als iemand een leeuw heeft gedood. Alex heeft even met hun meegedanst. Ook lieten ze zien hoe zij vuur maken, hoe zij leven en hoe zij het bloed van de koe halen. Een voor ons vreemde manier van leven. Je kunt je bijna niet voor stellen dat zij zo kunnen leven zonder hier ontzettend ziek van te worden.

Voor ons was de safari echt onvergetelijk. Super gaaf om al die dieren in het wild te zien en te ervaren hoe ontzettend groot het wildpark is.

Dikke kus!

• 11 Juni 2013 - 10:01

Carmen:

Ooo wat gaaf heej....
    Al die wilde dieren en er eigenlijk ook tussen lopen..
    Ik denk dat ik een uur lang in het busjes had gezeten!! Veel te eng, om uit te stappen, om even te duwen.

jammer dat jullie de neushoorn niet meer hebben gevonden, maar de big 4 is ook leuk!! Een keer weer iets anders:p.

Zijn jullie nog naar het weeshuis geweest met de nog kleinere kindjes? Wel nog even vragen voor mij he:)

Veel plezier nog en geniet er van!!
    Ik mag over 6 weken op vakantie:D

• 11 Juni 2013 - 10:05

Marijke:

Maar één woord : WAUW

• 11 Juni 2013 - 11:02

Frank:

Lisanne wat ben ik vreselijk trots op je jij tussen al die wilde dieren en dan ook nog in het Masai dorp waar het stikt van de honden ,koeien uitwerpselen en vliegen echt wel heel stoer van je !!!!!!!!!!!!!
    Dat jullie zoveel hebben kunnen zien in korte tijd is echt geweldig ben ontzettend benieuwd naar al de foto`s
    het zullen er wel een paar zijn hahaha het lijkt me ook geweldig om het allemaal zo van dichtbij te zien en beleven .Wat fijn dat jullie weer even lekker hebben kunnen eten dan kunnen jullie nu weer gaan genieten van de rijst met rund vlees of zo iets. we vinden het heerlijk dat jullie ons zo laten mee genieten van jullie reis. Ik zie op de weer radar dat het nu regent bij jullie goed tegen het stof .Heel veel groeten en dikke kussen Mama en papa van Bruggen

• 11 Juni 2013 - 11:40

Marsha:

Heej zus en zwagert,

Wat een super mooie foto's... En zo leuk die verhalen... Ik hoef helemaal zelf niet op safari... Op mijn stoeltje op het werk lijkt het net of ik zelf in Kenia zit;)!!

Geniet nog lekker met zijn tweeen, maar dat komt zo te lezen helemaal goed!!

Liefs Mars

• 11 Juni 2013 - 12:56

Elly:

Hoi allebei
    Ook ik ben aan het werk en dacht even kijken of er weer nieuws is, al dat werktypen is toch ook niets!!!!!!
    Wat een avonturen maken jullie mee, een safarie helemaal top!!!!!!! en dan ook nog heel lekker eten erbij, jullie kunnen het niet beter hebben. Ik ben dan ook wel weer onder de indruk van het verhaal van die jongen die gestolen heeft,en dan zo'n straf krijgt
    Het lijkt net of ik mee ben naar Kenia door jullie verhalen.
    Nu weer even intelligent doen en vanavond alles aan opa en oma laten zien en lezen
    Dikke kus

• 11 Juni 2013 - 13:20

Siobhan:

Super gaaf!

Jullie hebben al veel dieren gezien.. ook een paar die zich niet vaak laten zien!

• 11 Juni 2013 - 18:54

Elly:

lieve Lisanne en Alex
    Hier een berichtje van je vriend en zijn vrouw. We vinden het heel leuk dat jullie het zo naar jullie zin hebben.De dieren wel op de tv gezien maar zou graag met jullie mee zijn gegaan om ze ook in het echt te zien Ik zou wel bang geweest zijn bij die beesten. Jullie reis is machtig. Fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben. Je moeder belt op als er een berichtje is.Bijna is het nu 2 weken dat jullie weg zijn Opa vraagt of jullie een aapje voor me mee nemen!!!!!! Maak maar veel foto's dan kunnen we ze allemaal bekijken.
    Alex en Lisan tot het volgende bericht XXXXXXXoma en opa

• 11 Juni 2013 - 21:42

Jeannette:

Hoi Alex en Lisanne,
    Vet jaloers!! Wat hebben jullie een fantastische tijd. Blijf lekker genieten.
    Groetjes

• 11 Juni 2013 - 22:55

Anita/Mam:

Ha lieve kinderen, eigenlijk gewoon niet voor te stellen dat er in de wereld noch mensen en dieren zijn die zo leven! Ik ben blij voor jullie dat jullie dit zelf hebben kunnen meemaken, dit vergeet je nooit meer...Geniet nog maar weer verder, het gaat allemaal al snel genoeg! Veel Liefs!

• 12 Juni 2013 - 21:32

Jurgen:

hey Alex en Lisanne,

Goed om te horen dat jullie het nog naar je zin hebben, ik heb vernomen dat jullie begin Augustus de keuken gaan vervangen voor 3 stenen en een plank?

Ik had op de kaart gekeken waar jullie nu ongeveer zitten, lijkt wel of er daar in de omgeving veel "national parks" in de omgeving zitten.

Nog ontzetten veel plezier, en geniet ervan!

laters ;)